↑ Tillbaka till reportage

oktober 2020

Inzile AB i Västervik satsar på 1000 svenskbyggda elfordon under 2022

I en industrilokal i Västervik händer det stora saker! Utanför kan man knappast ana att en modern produktionsanläggning för eldrivna arbetsfordon huserar innanför väggarna. Under augusti 2019 flyttade Inzile AB in och nu är produktionen i full gång. Målet är att under 2022 tillverka 1000 elfordon avsedda för arbete och distribution i städer, tätorter, parker, bostads- och industriområden.

Lokalerna i Västervik är på hela 2000 kvadratmeter och här finns kapaciteten att redan nu sätta ihop fyra fordon per dag.

Redan nu har Inzile över 40 anställda, och fler kommer att behövas framöver. Lokalerna i Västervik är på hela 2000 kvadratmeter och här finns kapaciteten att redan nu sätta ihop fyra fordon per dag.

En av delägarna heter Ragnar Åhgren. Han är teknisk fysiker i grunden och har jobbat med så vitt skilda saker som partikelacceleratorer och trådlösa utrustningar för hörselskadade. När han flyttade till Västervik för några år sen kom han i kontakt med ett litet företag i trakten som hade planer på att tillverka eldrivna arbetsfordon.

– Jag tyckte det lät jätteintressant och ville vara med på ett hörn. Men om jag skulle gå in med pengar och bli delägare så ville jag att fordonen också skulle tillverkas här i Västervik, säger Ragnar.

Något som nu har blivit verklighet.

Ragnar Åhgrens krav för att gå in med pengar och bli delägare i det som idag heter Inzile AB var att fordonen skulle tillverkas i Västervik, något som nu blivit verklighet.

Medarbetarnas höga kompetens
2015 började prototyper byggas och tester genomföras med hjälp av duktiga ingenjörer i Göteborgstrakten. Och under det här året så har de första fordonen börjat tillverkas. Men mer är på gång! Inom kort kommer en ny avdelning att öppnas i Tranås.

Den nya personalstyrkan i Tranås, 12 personer, kommer från det som tidigare var Kärcher-Belos svenska utvecklingsavdelning, som från och med i höst är nedlagd. Deras kompetens kommer Inzile att dra stor nytta av framöver.

– Näringslivschefen i Tranås ringde mig i april i år och berättade om det här gänget, som är väldigt duktiga på fordon, att de blivit friställda från och med i höst. Han frågade om vi var intresserade av att börja jobba ihop med dem. Absolut! sa jag, åkte dit, intervjuade dem och skrev därefter anställningsavtal med allihop. De satte igång den 1 oktober, säger Ragnar.

När det gäller kompetens så kommer även en del av arbetsstyrkan från närbelägna Scania i Oskarshamn. Bland annat produktionschef Michael Andersson, som tycker det är mycket intressant att vara med från början.

– När jag började här i januari var lokalerna i stort sett tomma. Så jag har fått möjlighet att sätta min prägel på produktionen och tycker det fungerat fantastisk bra, säger han.

Redan nu har Inzile AB över 40 anställda, och fler kommer att behövas framöver.

Två olika varianter
Pro4 heter Inziles första modell. Den kan beskrivas som en liten lätt lastbil, men med den stora lastbilens egenskaper. Tack vare det lilla formatet tar den sig enkelt fram för arbete och distribution i städer, tätorter, parker, bostads- och industriområden.

Flakversionen lastar upp till 1000 kg och har en svartlackerad aluminiumbåge med galler för god bakåtsikt. Modellen finns i två olika varianter.

Den ena varianten, Pro4 Work, kan utrustas med flak, gallergrind och/eller flaklåda. Den andra, Pro4 Van, kan utrustas med ett skåp med jalusier eller luckor.

– Men vi tänker inte nöja oss med modell Pro4, säger Ragnar. Jag är van vid tillväxt och vill att det ska växa.

Till hjälp för detta finns en säljorganisation stationerad i Stockholm och en hemsida med möjlighet att bygga sitt eget fordon, precis som man gör i bilbranschen. Än så länge går det bara att få en offert när man har gjort ”sitt bygge”.

– Men nästa steg blir att kunden också ska kunna beställa sitt fordon på hemsidan. Eller att kunden kan gå in och lägga en order på ett likadant fordon som man har beställt tidigare, säger Ragnar.

Anders Gabrielsson, nordisk försäljningschef på Inzile AB, här på väg att leverera ett elfordon till Malmö stad.

Cirkulär affärsmodell
Hållbarhet och miljötänk står i fokus för Inzile. Inte bara när det gäller eldrift utan också när det gäller att fordonens livslängd ska utnyttjas maximalt.

– Vi kommer bland annat satsa på att använda oss av en cirkulär affärsmodell som går ut på att vi säljer till ett finansbolag som sen i sin tur hyr ut fordonet. Sen kör man det i ett, tre eller fem år. Efter det tar vi tillbaka det, rekonditionerar, byter ut delar som slitits mycket och så hyr vi ut det igen. Det är så man jobbar till exempel när det gäller kopiatorer, och jag tror det är en nyhet när det gäller bilbranschen, säger Ragnar.

Pro4 är i standardutförande vit med möjlighet till valfri folieringsfärg som tillval. Maxhastigheten är 50 km/h och körsträckan är upp till 12 mil på en laddning.

© Sagax media / Grönytekontakt

← Föregående

Nästa →

Tidigare reportage


Weidemann blev valet vid byte från kompakttraktor till kompaktlastare

Walker Mowers 40 år – ett genuint familjeföretag i tredje generationen

Trånga utrymmen och långa sträckor inga problem för minstingen Goupil G2